A hírhedt 16. századi grófnő, Báthory Erzsébet hátborzongató történetét sokan feldolgozták már: történészek, írók, költők, drámaírók, zeneszerzők, festők és filmesek próbálták leírni és megjeleníteni az elképzelhetetlent. Báthory Erzsébet az emberiség legvéresebb gyilkosaként szerepel a Guinness Rekordok Könyvében. A legenda szerint többnyire nők estek áldozatul a grófnő kegyetlenségének: megkínozta és megalázta őket, kiontott vérükben fürdött, fogaival tépte szét az áldozatok eleven húsát, majd végzett velük. De valóban ez történt a grófnő várában? Az eltelt négy évszázad alatt semmilyen történelmi dokumentum nem került elő, ami mindezt egyértelműen igazolná. A film a hagyományos elképzelésektől eltérő módon ábrázolja a grófnő alakját. A történet egy védtelen özvegyről szól, aki gazdagabb és sokkal nagyobb vagyonnal rendelkezik, mint maga a király. Báthory Erzsébet modern gondolkodású, reneszánsz asszonyként szerepel a filmben, aki egy összeesküvés áldozatává válik.
A film nemcsak eltérő, hanem rossz is. Borzasztóan unalmas (nem amiatt, mert Erzsébet egy meg nem értett ártatlan asszony, kegyetlen vámpírnő helyett, hanem mert egyszerűen pocsék a forgatókönyv), szokás szerint elővették a rendkívül idegesítő Franco Nero-t is, kérdés vajon létezik-e olyan magyar vonatkozású történelmi film, ami igényesebbnek gondolja magát, és nem szerepel benne a talján... Aki tud ilyet kommentben jelezze.
Bár a mozi célja Erzsébet rehabilitálása, de még ehhez is gyenge a történet. Valós és fiktív események keverednek ugyanis olyan örvényben, hogy a néző nem tudja sírjon vagy röhögjön. A köztudottan meleg Caravaggio visszajáró vendég a magyar udvarban, Anna Friel alakítása halovány, élettelen, vértelen, mondatnánk akár azt is, hogy szar. De ilyet nem mondunk. Nem illik. A felesleges szerelmi szál, a királyként megjelenő Franco Nero, de még Thurzó nádor se tudja kitölteni a 140 percet, a film vontatott, lassú fájdalmasan hosszú. 90, maximum 100 percben összefoglalva talán még élvezhető lett volna, de így inkább csak tragikus. Felesleges művészieskedés, ál-eleganciába bújtatott gyalázás zajlik a vásznon. Nem mondják ki, de Erzsébet fiatalon tartásával egyértelműen utalnak arra, hogy itt bizony valami huncut titok lappang. Erzsébet már majdnem 50 éves, de még mindig fiatal. Bebörtönzése után napok alatt öregszik meg... Ha a néző fantáziájára bízzuk a kérdés megválaszolását, akkor a miértre csak egy racionális magyarázat van. A legenda igaz.
A történet 3 szálon fut, ezek egymásnak szinte homlokegyenest ellentmondanak. Szánalmas az egész, a szerzetesek, a misztikus (drogos) álmok, a történelmi-fiktív vonal... Mintha a rendező nem tudta volna eldönteni, hogy szép történelmi filmet forgasson, vagy komédiát. A magyarok karikatúráját tökéletesen megrajzolták, de ezen kívül nem sok minden sikerült Jakusbiko-nak. Egyedül talán Karel Roden színész kiválasztása Thurzó szerepére. Idétlen film ez, bosszantó hibákkal, és hiteltelen színészi alkotásokkal. Ha ez ad hozzá az országimázshoz, akkor ideje magunkba nézni, mert mi bizony valamit súlyosan elbas****.
2/10
A film nemcsak eltérő, hanem rossz is. Borzasztóan unalmas (nem amiatt, mert Erzsébet egy meg nem értett ártatlan asszony, kegyetlen vámpírnő helyett, hanem mert egyszerűen pocsék a forgatókönyv), szokás szerint elővették a rendkívül idegesítő Franco Nero-t is, kérdés vajon létezik-e olyan magyar vonatkozású történelmi film, ami igényesebbnek gondolja magát, és nem szerepel benne a talján... Aki tud ilyet kommentben jelezze.
Bár a mozi célja Erzsébet rehabilitálása, de még ehhez is gyenge a történet. Valós és fiktív események keverednek ugyanis olyan örvényben, hogy a néző nem tudja sírjon vagy röhögjön. A köztudottan meleg Caravaggio visszajáró vendég a magyar udvarban, Anna Friel alakítása halovány, élettelen, vértelen, mondatnánk akár azt is, hogy szar. De ilyet nem mondunk. Nem illik. A felesleges szerelmi szál, a királyként megjelenő Franco Nero, de még Thurzó nádor se tudja kitölteni a 140 percet, a film vontatott, lassú fájdalmasan hosszú. 90, maximum 100 percben összefoglalva talán még élvezhető lett volna, de így inkább csak tragikus. Felesleges művészieskedés, ál-eleganciába bújtatott gyalázás zajlik a vásznon. Nem mondják ki, de Erzsébet fiatalon tartásával egyértelműen utalnak arra, hogy itt bizony valami huncut titok lappang. Erzsébet már majdnem 50 éves, de még mindig fiatal. Bebörtönzése után napok alatt öregszik meg... Ha a néző fantáziájára bízzuk a kérdés megválaszolását, akkor a miértre csak egy racionális magyarázat van. A legenda igaz.
A történet 3 szálon fut, ezek egymásnak szinte homlokegyenest ellentmondanak. Szánalmas az egész, a szerzetesek, a misztikus (drogos) álmok, a történelmi-fiktív vonal... Mintha a rendező nem tudta volna eldönteni, hogy szép történelmi filmet forgasson, vagy komédiát. A magyarok karikatúráját tökéletesen megrajzolták, de ezen kívül nem sok minden sikerült Jakusbiko-nak. Egyedül talán Karel Roden színész kiválasztása Thurzó szerepére. Idétlen film ez, bosszantó hibákkal, és hiteltelen színészi alkotásokkal. Ha ez ad hozzá az országimázshoz, akkor ideje magunkba nézni, mert mi bizony valamit súlyosan elbas****.
2/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése